Norge – med guidning av stjärnklara nätter

För Peter Lintner, hans familj och familjevän Hannes börjar ännu ett äventyr, nu med siktet mot Norge. Den här gången reser de inte bara med en HYMER - utan två! Med HYMER ML-T 570 4x4 och HYMER ML-T CrossOver ger de sig av på sin resa mot kylan i norr.

Larissa Lintner

Förtaffare

Resmål
Norge
Modell
HYMER ML-T 570 och HYMER ML-T CrossOver

20 ½ timmars restid och 2 timmar sömn

Inte helt otippat lyckas vi inte hålla oss till tids-schemat: istället för att åka senast kl 10 för att göra den långa resan till Hirtshals med så mycket buffertutrymme som möjligt för vår färjeavgång, börjar vi 3 timmar sent. Vi ville bara utnyttja det stora förvaringsutrymmet i våra två HYMER... Ursprungligen var 14 timmar planerade för de 1 355 km. På grund av flera trafikstockningar och en omväg genom den underbara Thüringer-landsbygden blev det istället över 16 timmar. Så vår middag äger rum i form av ett nattstopp strax före 01.00 utanför Flensburg (där det förresten finns en billig Shell-mack precis bredvid).

Under den återstående resan till Hirtshals har vi sällskap av en ljus fullmåne, vilket ger en lovande start på vår 3 veckor långa resa. Efter 2 timmars sömn, en bit från färjehamnen, avgår vårt fartyg till Langesund kl 09. Med en strålande utsikt och en fantastisk frukostbuffé vaknar vi snabbt till liv igen och 4 ½ timme senare möts vi av Norges välkända små röda hus i det skarpa solljuset.

Sökandet efter en plats att sova

Atrå, 2 ½ timme från Langesund, är vårförsta destination för dagen. På vägen dit gör vi korta stopp för att tvätta husbilarna och växla pengar i en bankomat som inte var så lätt att hitta. I Atrå börjar sökandet efter en lämplig sovplats, något vi kommer vänja oss vid under de närmaste veckorna. Slutligen, efter att ha korsat ett par smala broar över en bäck hittar vi platsen för natten i skogen.

Väl framme upptäcker vi några Karljohan-svampar och ädelsoppar. Efter två ansträngande dagar med lite sömn och otaliga kilometer bakom oss blir svampen genast en del av en snabb middag – tillsammans med ett glas importerat rött vin. Efter det går vi och lägger oss "relativt" tidigt med våra mått mätt, så att vi kan börja nästa morgon fräscha och med ny energi.

En snabb avstickare: Våra tre höjdpunkter med fordonen

Offroad-lämplighet: fyrhjulsdrift och optimal belysning

Fyrhjulsdriften gjorde det möjligt för oss att ta oss fram säkert och pålitligt utanför allfartsvägarna. Dessutom gav LED-ljusbalken ovanför förarhytten i kombination med LED-prestandastrålkastarna bättre sikt och optimal belysning av terrängen..

Generösa förvaringsmöjligheter: takreling och garage

I det stora bakre garaget på HYMER ML-T CrossOver kunde vi inrymma vår omfattande utrustning helt perfekt. De stora aluminiumlådorna kunde fästas säkert i surrningsöglorna med spännband. Kajaker och SUP:ar transporterades smidigt på takrälsen. Stegen på bakstammen gjorde det enkelt att lasta och säkra.

Självförsörjning: solcellssystem och HYMER Smart Batterisystem

Tack vare solcells-systemet i kombination med det kraftfulla HYMER Smart Batterisysteme var vi helt oberoende av landström under hela resan. Även i dåligt väder hade vi alltid tillräckligt med batterikapacitet för att driva och ladda de enheter vi tog med oss, som kameror, bärbara datorer och drönare.

Cookie

Tillåt cookies se den här videon

Öppna cookie-inställningar

Offroad

Efter en utsökt frukost i vår skogsglänta lämnar vi Atrå och tar idag bara en kortare sträcka på 34 km via terrängväg till Kalhovd. Men först fyller vi upp vattentanken i ett lokalt garage (vilket är lätt att få om man frågar artigt och har några burkar öl med sig). För den kommande äventyrliga terrängturen får vi betala 50 norska kronor (ca 50 sek) för bergsvägarna till Steinsbøle, Kalhovd, Synken, Grotte och Gvepseborg.

Det är definitivt värt 50 kr. Kalhovd är omgivet av ett vackert landskap som består av klippor, grönska och Grytefjorden. Och just för att vi trivs så bra där tillbringar vi en stor del av dagen med att köra och vandra längs sjön som ligger på gränsen till Hardangervidda – en höghöjdsplatå i Norge. På kvällen bjuds vi på en magnifik utsikt över de sista solstrålarna som reflekteras i sjön.

Geilo - Den norska Ischgl

Nästa dag på eftermiddagen lämnar vi denna vackra och lugna plats och kör till Ustaoset via Geilo, som är känd för sina skidorter och bergsvandringsleder - och är praktiskt taget norska Ischgl. På Ustaoset lyckas vi hitta en plats att sova precis vid vattnet. Detta ligger till och med något vindskyddat, vilket passar oss väldigt bra efter att vi överraskades av vindbyar i Kalhovd kvällen innan.

I Norge kan det bli ganska kallt vid den här tiden på året och det känner vi ganska tydligt nästa morgon.  På 1 ½ timmes bilresa till Eidfjorden passerar vi Hardangerjøkulen, den sjätte största i sitt slag i Norge, några vattenfall och några får. Efter att vi nått Eidfjorden njuter vi först av den värmande solen till fullo innan vi letar efter en lämplig campingplats.

Ringøy Gard Camping, som tillhör Ringøy Camping men är lite mindre och mysigare, erbjuder allt vi har hoppats på i 4 dagar: ett utmärkt läge, mycket vänliga ägare, sanitära anläggningar med fasta toaletter och mycket varmvatten för en lång dusch och en brygga för fiske, där vi lyckas fiska upp den första makrillen.

I det stora garaget bak på HYMER ML-T CrossOver kunde vi förvara vår omfattande utrustning perfekt.
Författare och ivrig campingfantast Larissa Lintner

Middag med tända ljus

Idag bär det av till Voss (eller Vossevangen) som är välkänd för sin källa med det uppfriskande Voss-vattnet, som ligger cirka 20 minuter bort. Staden i sig är inte särskilt stor, men med sitt läge vid sjön Vangsvatnet är den väl värd en omväg.

Vi tillbringar natten på en parkering bakom Spar i Bjørkheim. Vid första anblick verkar den här parkeringsplatsen inte särskilt trevlig jämfört med våra senaste övernattningar, men vi har fel. Sjön ligger spegelblank och ljuset reflekteras och glittrar på ytan. Några runda bord står utställda vid vattenbrynet och de röda små husen på miniöarna runt omkring får platsen att kännas romantisk. Perfekt för en middag med levande ljus och vin. I morgon har vi möjlighet att SUP:a här.

Bergen - Norsk urban stad full av småstadscharm

Bergen är känt för sina färgglada trähus med spetsiga gavlar och den berömda fiskmarknaden precis vid hamnen, ett drömläge som vi har turen att besöka påväg mot vårt nästa stopp. Vi har varit i Bergen två gånger tidigare, men idag var första gången i strålande solsken. Vi spenderar en härlig eftermiddag med shopping i Bergen.

På väg till färjan

Vi fortsätter över vattnet med färjan. Vår första färja för dagen avgår från Leirvåg, bara några kilometer från vårt övernattningsboende i Vardetangen. Väl framme i Sløvåg njuter vi av Norges idylliska landskap när vi reser till Rutledal och därifrån fortsätter med båt över till Rysjedalsvika.

Lite kort info:

I Norge tar man inte längre emot kontanter på färjan, utan precis som på motorvägen skannar man automatiskt av bilens registreringsskylt. Fakturan skickas sedan hem med post. Tyvärr är det svårt ibland att veta vad kostnaden blir... På de avgiftsbelagda vägarna som vi åker på är detta å andra sidan väl angivet. Betalning med kreditkort är också möjligt.

Efter en imponerande dag i ett härligt växlande landskap avrundar vi kvällen lungt vid sjön Harefossen. Där hittar vi en jättebra plats på en nedlagd del av väg 57, som nu går parallellt genom en tunnel.
Nästa morgon passerar vi genom Dale och följer kusten till Førde och sedan Klakegg. Lite ovanför Klakegg ligger en vacker fjälldal, omgiven av en liten bäck, som inbjuder till vandring.

Upplev själv istället för att läsa?

Lär känna HYMER ML-T nu HYMER ML-T CrossOver nu och starta ditt äventyr.

Naturens skådespel

Vädret är fint och vid lunchtid utnyttjar vi den vackra blå för en kort vandring innan vi ger oss ut på vägen igen. Vi korsar fjäll, sjöar och vattendrag och kommer fram till Mindresunde camping. En rekommenderad camping som har mycket att erbjuda. Campingen ligger precis vid kanten av en sjö där du kan fiska (med ett fiskekort för 5 euro, att köpa på plats). Ett lusthus med värmare och öppen spis finns också att tillgå utan kostnad. Dessutom är himlen stjärnklar denna kväll och ett magnifikt skådespel utspelar sig framför oss med Vintergatan som reflekteras i sjön och Jostedalsbreen-glaciärens fot som sakta försvinner i skymningen. Med husbilarnas två kök och en Enders-grill därtill förbereder vi en riktigt kunglig middag.

Lite shopping

Vi är nu drygt halvvägs genom vår vistelse i Norge och vädret som till en början var somrigt, börjar svalna. Vi bestämmer oss för att åka lite längre norrut, mot Ålesund. På vägen upptäcker vi en fantastisk butik: Devold och Helly Hansen Outlet i Langevåg, som ger oss möjlighet att rusta oss lite bättre för att möta den nordliga kylan. Väl framme i Ålesund bestämmer vi oss för att ta en stand up paddle-tur och strosa runt i den välkomnande hamnstaden här på västkusten. Efter en mycket god fish 'n' chips åker vi sent på eftermiddagen mot Åndalsnes där våra två sportfiskare i sällskapet fångar makrill under solens sista strålar.

Djuren som närmsta granne

Vi tar oss tillbaka till höglandet och grusvägarna. Men innan dess ska vi besöka korskyrkan och dess underbara kyrkogård i Lesja. I samråd med hembygdsmuseet finns en guidad tur (gratis för barn under 16 år). Strax efter det lämnar vi Fv496 i riktning mot Dombås på Slådalsvegen. Vi blir snabbt varse om att vi inte är ensamma på den obanadee vägen. Precis som i Wales, myllrar det av får som lite då och då blockerar vägen för oss. Vi stannar för dagen, och återigen äter vi middag i en drömlik miljö mitt i ingenstans, med tre hästar som grannar.

Nollgradigt

Höglandet är helt klart vår plats att vara på när vädret är soligt igen. Med solens strålar som lyser på de stäppliknande buskarna ser hela landskapet nästan inte längre ut som det typiska Norge, utan mer som i filmen "Out of Africa" ​​- några grader svalare bara. Vår kock Hannes lagar oxfilé med tagliatelle och rödkål denna kväll. Vi njuter av maten och den vidsträckta utsikten med utsökt italienskt rödvin medan solen försvinner bakom bergen. Temperaturen är skön och behaglig under dagen, men kylan gör sig påmind redan under den tidiga kvällen och det är nära nollgradigt i den stjärnklara natten. Med en värmande lägereld behöver vi inte frysa.

En nål i en höstack

Vårt mål är att leta efter en camping nästa dag, vilket visar sig vara svårare än vi trodde. Vi lämnar höglandet igen på morgonen och beger oss till närmsta stormarknad. Planen var sedan att åka till campingen i Dale. Den visar sig vara stängd sedan början av september och tyvärr är detta fenomen vanligt i regionen, så vi fortsätter mot Lillehammer. På vägen dit försöker vi undvika den dyra motorvägen så mycket som möjligt. Våra försök misslyckas dock när vägen vi använder tar slut vid två stora betongblock. Så vi måste ut till motorvägen trots allt... I slutet av dagen hittar vi äntligen en vacker, öppen camping, nedanför Ringebu, direkt vid älven Gudbrandsdalslågen.

Så färskt som det bara går

Efter lite diskussioner beslutar vi oss för att planera vår återresa via Sverige. Efter ett kort stopp i Lillehammer tar vi riktning mot Oslo, där vi hittar en idealisk parkeringsplats för oss, belägen i utkanten av Oslo, i Bogenbuktabukten. Även här får vi ta del av en spektakulär utsikt när vi smuttar på vår "after-work-öl" till nyanser av rött, lila och rosa som speglar sig i vattnet .

Nästa dag, under en strålande solsken, vågar vi oss återigen ut i Bunnefjordens vatten och upptäckte till vår stora förvåning massor av musslor. Eftersom vi har en kock med oss ​​vet han direkt vad han ska göra med dem. Vi avslutar vår sista natt i Norge med en smula vemod och många fina minnen. Tallrikarna fyller vi med nykokt pasta och musslor, så färska som det bara går att få.

Sverige

Den korta touchen av melankoli förträngs av lika hisnande intryck på våra två återstående dagar i Sverige. Där gör vi stopp vid sjöar som Nedre Färingen och i Göteborg, bland annat, innan vi fortsätter hemåt genom landet. Men vi hade gärna stannat lite längre i det magiska och sagolika norr.

Vad blir ditt nästa resmål?

Oavsett om det gäller en skidsemester i förtrollande snölandskap eller sommar, sol och stränder: med HYMER husbilar och campingbilar är du redo för alla äventyr. Välj det fordon som passar dig och kom igång.

Den passande HYMERN för varje upplevelse

Historier som den här kan du skriva med varje HYMER.
I vår modellöversikt hittar du garanterat en husbil eller en camper van för dina reseupplevelser.