Sardinia - En blind date med en "happy ending"

Vi elsker at rejse til steder, som man ikke plejer at besøge. Så: Intet skæv tårn, ingen asfalterede parkeringspladser og ingen steder, som udelukkende har til formål at portrættere en bestemt kultur. Men da vi planlagde vores to ugers road trip til Sardinien med HYMER Grand Canyon, havde vi ingen idé om, hvor eventyrlig destinationen ville være.

Valerie Schlieper & Flori Kummer (Waves & Woods)

Forfatter

Rejsemål
Sardinien
Model
HYMER Grand Canyon

Mon der er et alternativ til de turistpakkede områder på den ø, som er så tæt på os, og alligevel er så ukendt? Det vil vi finde ud af ved at planlægge en "blind date" med Sardinien. Ingen speed dating. Vi vil heller ikke lytte til vores venner, som forsøger at lege "Kirsten giftekniv", eller lytte til gode råd fra den ældre generation.

1 / 3

Afgang

Vi starter ved Munchen, via Sydtyrol til Livorno, hvorfra vi tager færgen til Sardinien. I vores tætpakkede "Hymi" har vi et bjerg bestående af surferbræt, klatreudstyr, snowboards, skateboards og SUPs (stand up paddle bræt), som vi altsammen vil bruge på den ene eller anden måde.

De smukkeste overraskelser er altid de steder, som turister ikke kan se ved første øjekast. Det er sådan vi opdager den vilde side af Sydtyrol ved vores første stop. GPS'en guider os over Stelvio-passet - et skiområder med gletchere, der kun kan tilgås via smukke veje gennem historisk idyl. Udover smuk og spændende natur, er der også nyfaldet dyb sne. Så, hurtigt på skiliften og nyd den fantastiske og kringlede actiontur ned.

At fotografere dagen på pisterne sætter ild til vores passion for fotografering. Vi bruger ikke aftenen på at forberede et fantastisk måltid, men rettere på skateboard ræsende op og ned af vejen igen og igen, for at tage billeder af hinanden i den alpine udsigt.

Den næste destination, færgehavnen i Livorno, er ca. 500 km fra Stelvio-passet. Vi laver korte stop undervejs for at klatre og strække ben og arme.

Landskabet der passerer forbi vinduet skifter fra bjergkæder i Sydtyrol, til sølandskabet nær Gardasøen, til det flade landskab i Po-dalen og til slut, Livorno.

Rejs i stedet for at læse?

Lær HYMER camper vans på Fiat chassis at kende, og start dit eget eventyr allerede i dag.

Ankomst

Et par timer med færgen fra Livorno bringer os forbi Olbia. Sardinien med dets typiske blå hav og bakkede landskab kan ses i horisonten.

Før vi når dertil i jagten på vores første surfer spot, hygger vi os på færgen med nogle øl, hvilket resulterer i let fuldskab med store forventninger til de kommende bølger. Vi mødes af en bjergtagende solnedgang, der bliver den perfekte start på vores to ugers date med Sardinien.

Næste morgen stikker vi hovedet ud gennem vinduet og analyserer en hver bevægelse i havet, der kan minde om den perfekte bølge. På trods af planen om at surfe det første sted vi finder, tager forhåbningen om et potentielt endnu bedre sted os videre langs kysten - kun for at konkludere, at det første sted, var det bedste.

Vi kører tilbage til det første sted og surfer, indtil vores spaghetti-arme ikke kan længere - og som afslutning står vi trætte og glade på den klippetop, hvor vi parkerede vores camper van.

Bølgerne, som tidligere slog voldsomt mod stenene, forvandles til en spejllignende overflade. Aftenlyset fremæver himlen og havet i et smukt sammensurium af pink, lilla og orange.

Vi havde ingen idé om, at Sardinien ville tage imod os på sådan en skøn, smuk og eventyrlig måde.
Snowboard og surfboard mester Valerie Schlieper

Sardinien er alsidig. For at lære endnu mere om øen, tager vi på jagt på vores SUPs efter smukke klatre steder. Vi leder efter et veludviklet klatreområde. Turen leder os til et gammelt stenbrud med bjergtagende udsigter til en sø i en dal. Der er klatreruter til alle niveauer ved stenbruddet, og mens vi klatrer, får vi begge øje på det samme perfekte sted at parkere vores camper van. Og det bedste af det hele: der er en lille sti, der leder direkte ned til søen.

Da vi vågner næste morgen, viser øen igen dens romantiske karakter: Solopgangen bryder igennem tågen der dækker søen, og skaber et guldlignende spejl på søen. Vi tager en svømmetur og laver bagefter kaffe på komfuret i bilen. På sådan en morgen føler man i sandhed, at man kan være på rette sted, på det rette tidspunkt.

Rejs i stedet for at læse?

Huset ved søen

Efter den smukke morgen, kører vi syd langs søen. På et stop tager vi vores skateboards ud, for at se nærmere på et gammelt forladt hus, der ligger på kanten til en gammel dam. Vi morer os med uhyggelige historier, så vi ikke lader os skræmme af det uhyggelige hus. Man kan se, at vandet fra dammen normalt kan nå helt op til husets første sal, så vi må være nogle af de eneste gæster, der har haft mulighed for at se og besøge huset i nyere tid.

For ikke at miste vores gode held og karma, beslutter vi os for at lægge en lille buket blomster til husets ånder, hvilket øjeblikkeligt tiltrækker opmærksom fra en kat, der kommer listende ud af det blå.

Foran huset opdager vi et lille, forsømt springvand, hvoraf halvdelen er begravet af støv. Med gør-det-selv-skovle og koste lavet ud af blade, får vi det til at se anstændigt ud igen. Katten holder øje med os, mens det spiser et forben. En lille hjemme-biograf for vores firebenede ven.

Efter denne spændende tur på skateboard, er vi taknemmelige for denne oplevelse; huset, katten, og den unikke skate-lokation. Udmattede og glade forsætter vi sydpå - mod den store sydøstlige kyst med masser af bølger.

I løbet af de næste par dage falder der lidt regn, som dog holder nogle turister væk. Når man udforsker ukendte surfer spots, er det næsten tryllebindende at se de tomme bølger rulle ind over den stenede havbund, mens de kaster sig over hinanden i den perfekte koreografi. Vi hopper modigt i vandet. Bølgerne er store nok til at surfe på, men vandet er kun 30 cm. sybt. Det finder vi ud af lidt for sent, da det koster os næsen på surfbræt og et kamera, som nu ligger på den Sardinske havbund.

På trods af flere små sår, føler vi os lykkelige og forpustede på campingstolene foran vores HYMER. Den fantastiske følelse af glæde overskygges kun af vores forestående afrejse. Færgeturen inkluderer et skift til vintertid og en tåget ankomst til fastlandet - altsammen meget trist. Før vi ved af det, er Sardinien med alle dets eventyr og positive overraskelser, allerede et minde - desværre.

En konklusion

Uanset om du foretrækker at udforske verden via de sociale medier, rejseguides, rapporter eller apps, eller foretrækker at tage en chance og arrangere en blind date med en destination. Vi kan ud fra vores erfaring konkludere, at verden tilbyder uendelig mange steder, der kun venter på at blive udforsket. For at opsummere; vores blind date med Sardinien var en stor success. Og vi er blevet enige om, at ses igen..

Det er et match!

Med vores HYMER Grand Canyon kan du stole på, at du har fundet den perfekte rejsemakker til ethvert eventyr.

Til hvert eventyr findes der en HYMER

Historier du kan skrive med din HYMER.
I vores modeloversigt kan du finde en HYMER der passer til din rejsehistorie.