Balsam for sjælen – nyd Sardinien med HYMER Exsis-t 580 Pure

John og Vanessa tog på en nydelsesrejse til Sardinien. Fra afslappede familiebesøg til drømmende naturoplevelser og kulinariske og kulturelle højdepunkter - en sådan rejse lover ren afslapning. Især praktisk, når man er på farten med et køretøj som HYMER Exsis-t 580 Pure: Der, hvor man føler sig mest komfortabel, kan man bare blive og fuldt ud nyde de smukkeste øjeblikke. Læs selv:

John Unseld

Forfatter

Rejsemål
Italien
Model
HYMER Exsis-t Pure 580

Dag 1: Afgang

Vores rejse startede i den kolde Stuttgart, hvorfra vi fulde af forventning begav os mod Livorno. Vi, det er jeg (John) og min livsledsager Vanessa. Køreturen gennem de maleriske bjerglandskaber i Schweiz langs ruten gav os allerede en forsmag på den skønhed, der ventede på os på Sardinien. Velvidende, at vi havde 11 dage fyldt med middelhavsindtryk og nydelsesfuld afslapning foran os, var vi taknemmelige fra det øjeblik, for den plads, der stod til vores rådighed i HYMER Exsis-t 580 Pure. Tøj, strandudstyr og alt andet, der var vigtigt for os, blev pakket i det rummelige bagagerum før afgang og er altid tilgængeligt via de ekstra klapper.

Turen forblev spændende, da Gotthard-tunnelen gentagne gange blev midlertidigt lukket. Podcasts og spillelister underholdt os, mens vi takket være sidevindsassistenten og fartpiloten kørte roligt og afslappet mod Olbia. Heldigvis ankom vi 30 minutter før færgens afgang i god tid.

Dag 2: Ankomst og familietræf

Efter en afslappende færgetur fra Livorno til Olbia ankom vi om morgenen. På trods af kraftig regn og grå skyer på himlen fandt vi en charmerende campingplads i øst på øen, "Camping Coccorrocci". Hvad vejret angår, var vi takket være markisen på HYMER Exsis-t 580 Pure dybt afslappede. Uanset om det skulle regne eller være for varmt: På vores egen terrasse lige foran køretøjet var vi godt beskyttet mod både UV-lys og regn! Omgivet af beplantede og stenede bakker og duften af vilde urter mødte vi min bror og hans familie for at tilbringe tid sammen og nyde Sardinens natur.

Dag 3 & 4: Strandmagi og vandringslyst

I disse dage blev vi på den maleriske campingplads og benyttede lejligheden til at udforske den smukke omgivelser. På en solskinsdag vandrede vi gennem fyrreskove og langs skjulte stier til den nærliggende sandstrand, som imponerede os med sin uberørte skønhed og de blide klitter, der dansede i vinden.

Den fælles tid med familien på stranden, hvor vi byggede sandslotte og samlede skaller, vil forblive uforglemmelig for os og efterlod os også med nogle lette solskoldninger.

Dag 5: Maleriske udsigter og snoede serpentiner

Vi tog på en dagsudflugt ad snoede serpentinerveje til Pedra Longa, en markant og imponerende klippenål, der majestætisk rager op af det turkisblå hav. Så malerisk som udsigten under kørslen er, var vi virkelig glade for at være på farten med et smidigt køretøj som HYMER Exsis-t 580 Pure! Takket være dens kompakte dimensioner på kun 2,20 meter i udvendig bredde er den let at håndtere, hvilket virkelig ikke er en selvfølge for køretøjer i denne komfortklasse.

Udsigten over den klippede kystlinje og det skinnende vand tog vores ånde fra os. Derefter kørte vi til Cala Fuili, hvorfra en stejl, stenet vandresti, der kræver visse klatreevner, førte os til den vidunderlige Cala Luna-bugt og den mystiske Grotte di Dorgali. Om aftenen sad vi med familien ved det knitrende bål, fortalte om vores oplevelser på dagen og kiggede på den funklende klare stjernehimmel. Senere, da det blev køligere udenfor, kunne vi fortsætte med at betragte stjernerne fra køretøjets indre takket være panoramavinduet i taget.

Rejs i stedet for at læse?

Lær HYMER Exsis-t 580 Pure at kende, og start dit eget eventyr allerede i dag.

Dag 6: Cagliari, Sardiniens hovedstad

Efter at have sagt farvel til min brors familie, fortsatte Vanessa og jeg vores rejse til Cagliari, den historiske hovedstad på Sardinien. Der udforskede vi de smalle gader i den gamle bydel, besøgte imponerende seværdigheder som Cagliari Domkirke og lod os fortrylle af byens livlige farver og middelhavsstemning. På de smalle gader i denne livlige by værdsatte vi kompaktheden og fordelene ved vores HYMER Exsis-t Pure på Fiat-chassis med originalramme. Takket være dets manøvredygtighed, der suppleres af bakkameraet, undgik vi svedige situationer i kombination med den standard klimaanlæg! Om aftenen nåede vi en campingplads ved Costa Rei, en af Sardiniens smukkeste strande, hvor vi afsluttede dagen med en romantisk gåtur langs den bløde kystlinje.

Dag 7: Minedriftshistorie og fortryllende sandklitter

Vi fortsatte til øens vestlige del, hvor vi besøgte det historiske sted Porta Flavia. Ved hjælp af en drone kunne vi betragte den imponerende mine, der blev bygget dybt ind i klipperne, på nært hold og få et indblik i Sardiniens rige minedriftshistorie. Derefter kørte vi til de gyldne klitter ved Dune di Piscinas, et naturskue, der tog vejret fra os. Vi lod vores fødder glide gennem den varme sand og nød en fantastisk solnedgang, der malede himlen i et hav af flammende farver.

Så smukke de maleriske indtryk end er, så mange åndeløse oplevelser på kort tid gør også trætte! Vi glædede os derfor endnu mere, da vi om aftenen vendte tilbage til vores HYMER Exsis-t 580 Pure og kunne befri vores fødder for sand mellem tæerne under en forfriskende bruser i det rummelige badeværelse. Den forfriskende bruser, det rummelige badeværelse og de komfortable senge fik os næsten til at glemme, at vi var i et køretøj med fire hjul og ikke i en lille, men fin ferielejlighed.

Dag 8: Farverige huse og magisk aftenrøde

Næste dag udforskede vi den maleriske by Bosa med sine farverige huse, der klæber som en regnbue til bakkerne. Vi slentrede gennem de snoede gader, opdagede skjulte steder og nød ud over den lokale gæstfrihed selvfølgelig også en fantastisk pizza. Om aftenen kørte vi til Alghero, en charmerende kystby, for at iscenesætte HYMER Exsis-t 580 Pure ved en spektakulær solnedgang og nyde den betagende udsigt fra Capo Caccia. Lad os være ærlige: Da vi så vores HYMER i det aftenrøde lys foran os, kom det flotte design virkelig til sin ret. Med sine elegante letmetalfælge og sporty udseende er det den perfekte plakatmotiv. ?

Derefter var det tid til at hoppe i de rummelige senge og samle kræfter til de sidste dage på Sardinien.

Med HYMER Exsis-t 580 kunne vi rejse fra en drømmeplads til den næste og havde alt med os for at nyde Sardinien fuldt ud.
John Unseld

Dag 9: Afslapning i det nordlige Sardinien

Den kurvede og bjergrige rejse førte os videre til stranden Spiaggia La Pelosa i nord, hvor vi slappede af i behagelige 25°C og nød roen i lavsæsonen. Vi besøgte selvfølgelig også det historiske Torre della Pelosa, der majestætisk knejser over det turkisblå hav. Som en overraskelse kørte vi tilbage til campingpladsen Coccorrocci for den sidste aften og dag for at spise sammen med familien. Det store køleskab, hvor der i løbet af hele rejsen havde samlet sig alskens lækre oste og pølser, samt det fuldt udstyrede køkken tillod os at tilberede lækre snacks til den fælles aften. Vi spiste ved bålet, autentisk med snobrød og S'Mores, mens gnisterne fra flammerne steg op mod den klare nattehimmel.

Dag 10: At tage afsked og sidste øjeblikke på stranden

Den sidste dag tilbragte vi på stranden i nærheden af campingpladsen og nød tid med familien med stand-up-paddling og bølgesurfing. Det forfriskende, men behageligt varme vand og de brusende bølger gav os uforglemmelige øjeblikke. Sent om aftenen tog vi tungt hjerte til Olbia og derfra på færgen tilbage til Livorno.

Dag 11: Hjemvendt med uforglemmelige minder

Om morgenen nåede vi Livorno og påbegyndte vores rejse hjem til Stuttgart. Endnu en gang var vi taknemmelige for Exsis-t 580 Pures kraftige 140 hk motor og de smarte assistentsystemer. Især på længere motorvejsstrækninger gjorde de praktiske hjælpere kørslen rolig og afslappende – næsten som at køre i en personbil. Vi ser tilbage med vemod på de uforglemmelige dage på Sardinien, der ikke kun gav os betagende landskaber og kulturelle skatte, men også dyrebare øjeblikke med familien. Vores trofaste følgesvend, HYMER Exsis-t 580 Pure, bragte os sikkert og behageligt igennem ø-eventyret og gjorde det muligt for os at samle uforglemmelige oplevelser.

Facit:
Sådan var Sardinien i HYMER Exsis-t 580 Pure

Sardinien er en ø, der fascinerer enhver rejsende med sin mangfoldighed af landskaber, kulturer og oplevelser. De smukke strande, de imponerende historiske steder og de hjertevarme lokale indbyggere har erobret vores hjerter. HYMER Exsis-t 580 Pure viste sig at være den perfekte autocamper, der gav os stabilitet, komfort og fleksibilitet på vores rejse. Vi kan absolut anbefale en tur til Sardinien, især i den afslappede lavsæson, og vi ser allerede frem til en dag at vende tilbage og opdage flere skjulte skatte på øen.

Hvad er det næste rejsemål?

Har du også et sted du længes efter, der aldrig forlader dig? Opdag HYMER Exsis-t og begynd dit eget eventyr.

Til hvert eventyr findes der en HYMER

Historier du kan skrive med din HYMER.
I vores modeloversigt kan du finde en HYMER der passer til din rejsehistorie.