Balsam för själen – Njut av Sardinien med HYMER Exsis-t 580 Pure

John och Vanessa åker på en härlig semester till Sardinien. De upplever allt från avslappnade familjestunder till drömska naturupplevelser till kulinariska och kulturella höjdpunkter. I ett fordon som HYMER Exsis-t 580 Pure reser du otroligt praktiskt: du kan helt enkelt stanna där du känner dig mest bekväm och njuta fullt ut av de vackraste stunderna. Läs själv:

John Unseld

Författare

Destination
Italien
Modell
HYMER Exsis-t Pure 580

Dag 1: Avfärd

Vår resa började i ett kyligt Stuttgart, varifrån vi tog oss till Livorno fulla av förväntan. Vi, det är jag (John) och min partner Vanessa. Resan genom det pittoreska bergslandskapet i Schweiz gav oss en försmak av den skönhet som skulle vänta oss på Sardinien. Eftersom vi hade hela 11 dagar fulla av medelhavsintryck och njutbar avkoppling framför oss, var vi tacksamma för det utrymme som fanns tillgängligt i HYMER Exsis-t 580 Pure. Kläder, strandutrustning och allt annat som är viktigt för oss förvarades i det rymliga garaget innan avresan och är hela tiden lättillgängligt tack vare en extra garagelucka.

Resan förblev händelserik då Gotthardtunneln upprepade gånger stängdes av tillfälligt. Podcasts och spellistor distraherade oss medan vi, tack vare sidvindsassistenten och farthållaren, körde lugnt och avslappnat mot Olbia. Som tur var kom vi fram i tid, 30 minuter innan färjan gick.

Dag 2: Ankomst och familjeåterförening

Efter en avkopplande färjetur från Livorno till Olbia anlände vi på morgonen. Trots hällregnet och de grå molnen på himlen hittade vi en charmig camping på östra delen av ön, "Camping Coccorrocci". Tack vare markisen på HYMER Exsis-t 580 Pure var vädret inga större problem, oavsett om det var för regnigt eller för varmt. På vår egen uteplats direkt framför fordonet var vi väl skyddade från både UV-ljus och regn! Omgivna av grönskande och steniga berg och doften av vilda örter träffade vi min bror och hans familj för att tillbringa tid tillsammans och njuta av Sardiniens natur.

Dag 3 & 4: Strandmagi och reslust

Följande dagar bodde vi på den pittoreska campingen och passade på att utforska de vackra omgivningarna. En solig dag vandrade vi genom tallskogar och längs gömda stigar till den närliggande sandstranden. Vi förbluffades av dess oförstörda skönhet och sanddyner som dansade mjukt i vinden.

Tiden med familjen på stranden, sandslottsbyggen och samla snäckor förblir ett oförglömligt minne och lämnade oss också med en och annan lätt solbränna.

Dag 5: Natursköna vyer och slingrande serpentinvägar

Vi tog en dagstur längs slingrande serpentinvägar till Pedra Longa, en slående och imponerande klippig höjdpunkt som reser sig majestätiskt från det turkosa havet. Hur pittoresk utsikten än är när vi kör, var vi verkligen glada över att resa med ett såpass manövrerbart fordon som HYMER Exsis-t 580 Pure. Tack vare sina kompakta mått på bara 2,20 meter utvändig bredd är den lättkörd, vilket verkligen inte är givet för fordon i denna komfortklass.

Den natursköna utsikten över den karga kustlinjen och det skimrande vattnet tog andan ur oss. Vi körde sedan till Cala Fuili, varifrån en brant, stenig vandringsled, som kräver en viss klättringsförmåga, ledde oss till den vackra bukten Cala Luna och den mystiska Grotte di Dorgali. På kvällen satt vi med familjen runt den sprakande lägerelden, pratade om vad vi upplevt under dagen och tittade på den gnistrande klara stjärnhimlen. Senare, när det långsamt blev svalare ute, kunde vi fortsätta stjärnskådningen inifrån fordonet tack vare panoramatakets fönster.

Upplev själv istället för att läsa?

Lär känna HYMER Exsis-t 580 Pure nu och starta ditt äventyr.

Dag 6: Cagliari, Sardiniens huvudstad

Efter att ha sagt hejdå till min brors familj fortsatte Vanessa och jag på vår resa till Cagliari, Sardiniens historiska huvudstad. Där utforskade vi de smala gatorna i gamla stan, besökte imponerande sevärdheter som Cagliari-katedralen och förtrollades av stadens livfulla färger och medelhavsatmosfär. På de smala gatorna i denna livliga stad uppskattade vi verkligen kompaktheten och fördelarna med vår HYMER Exsis-t Pure på Fiat-chassi. För tack vare dess hanterbarhet och backkameran i kombination med luftkonditioneringen, behövde vi aldrig svettas! På kvällen nådde vi en campingplats på Costa Rei, en av de vackraste stränderna på Sardinien, där vi avslutade dagen med en romantisk promenad längs den mjukt böljande kusten.

Dag 7: Gruvhistoria och sanddyne-magi

Vi fortsatte till västra delen av ön, där vi besökte den historiska platsen Porta Flavia. Med hjälp av en drönare kunde vi ta en närmare titt på den imponerande gruvan, byggd djupt in i berget, och få inblick i Sardiniens rika gruvhistoria. Vi körde sedan till de gyllene sanddynerna i Dune di Piscinas, ett naturskådespel som gjorde oss mållösa. Vi lät våra fötter skrida genom den varma sanden och njöt av en fantastisk solnedgång som dränkte himlen i ett hav av flammande färger.

En oundviklig trötthet slog till efter alla vackra intryck och hisnande upplevelser vi varit med om på kort tid. Vi borstade bort sanden mellan tårna och slog oss till ro i vår HYMER Exsis-t 580 Pure på kvällen och tog varsin uppfriskande dusch i det rymliga badrummet. Den sköna duschen, det rymliga badrummet och de bekväma sängarna fick oss nästan att glömma att vi var i ett fyrhjuligt fordon och inte i en liten trevlig semesterlägenhet.

Dag 8: Färgglada hus och magisk solnedgång

Nästa dag utforskade vi den pittoreska staden Bosa med sina färgglada hus som klamrar sig fast vid kullarna som en regnbåge. Vi strosade genom de slingrande gatorna, upptäckte gömda platser och, förutom lokalbefolkningens varma gästfrihet, njöt vi naturligtvis också av en fantastisk pizza. På kvällen körde vi till Alghero, en charmig kuststad. Vi parkerade HYMER Exsis-t 580 Pure under en spektakulär solnedgång och njöt av den hisnande utsikten från Capo Caccia. Låt oss vara ärliga: När vi såg vår HYMER framför oss i solnedgången kom den fantastiska designen verkligen till sin rätt. Med sina eleganta lättmetallfälgar och sportiga utseende blir den till det perfekta affischmotivet.

Sedan var det dags att krypa upp i de rymliga sängarna igen och ladda batterierna för de sista dagarna på Sardinien.

Med HYMER Exsis-t 580 kunde vi resa från en drömplats till en annan och hade allt vi behövde med oss ​​för att njuta fullt ut av Sardinien.
John Unseld

Dag 9: Avkoppling på norra Sardinien

Den slingrande och bergiga resan tog oss vidare norrut till stranden Spiaggia La Pelosa, där vi kopplade av i behagliga 25°C och njöt av lågsäsongens lugn och ro. Naturligtvis besökte vi även den historiska Torre della Pelosa, som stolt tornar upp sig över det turkosa havet. Som en överraskning åkte vi tillbaka till Coccorrocci camping för ett sista dygn tillsammans med familjen. Det stora kylskåpet, i vilket alla möjliga ost- och korvdelikatesser hade samlats under hela resan, liksom det fullt utrustade köket gjorde att vi tillsammans kunde ordna middag för kvällen. Vi åt runt lägerelden, med pinnbröd och s'mores, medan gnistor från lågorna steg upp mot den klara natthimlen.

Dag 10: Avsked och ett sista strandögonblick

Vi tillbringade den sista dagen på stranden nära campingen och njöt av tid med familjen med att paddla och surfa. Det uppfriskande, men behagligt varma vattnet för årstiden och de brusande vågorna gav oss oförglömliga stunder. Sent på kvällen tog vi oss med tungt hjärta till Olbia och tog därifrån färjan tillbaka till Livorno.

Dag 11: Återvänder hem med oförglömliga minnen

På morgonen nådde vi Livorno och började vår resa hem till Stuttgart. Än en gång var vi tacksamma för motorn på 140 hk och de smarta assistanssystemen i Exsis-t 580 Pure. Speciellt på längre motorvägsresor då husbilen är tystlåten och säkerställer en avkopplande körning - nästan som att köra personbil. Vi ser tillbaka med nostalgi på de oförglömliga dagarna på Sardinien, som inte bara gav oss hisnande landskap och kulturskatter, utan också värdefulla stunder med familjen. Vår trogna följeslagare, HYMER Exsis-t 580 Pure, tog oss säkert och bekvämt genom detta ö-äventyr och gjorde det möjligt för oss att skapa oförglömliga upplevelser..

Slutsats:
Sardinien med HYMER Exsis-t 580 Pure

Sardinien är en ö som fängslar varje resenär med sin mångfald av landskap, kulturer och upplevelser. De vackra stränderna, imponerande historiska platserna och lokalbefolkningens varma gästfrihet har vunnit våra hjärtan. HYMER Exsis-t 580 Pure visade sig vara den perfekta husbilen och erbjöd oss ​​stabilitet, komfort och flexibilitet på vår resa. Vi kan absolut rekommendera en resa till Sardinien – särskilt under den avslappnade lågsäsongen – och ser fram emot att komma tillbaka en dag och upptäcka fler av öns gömda pärlor.

Vart går din nästa resa?

Har du också en plats du längtar efter som du inte kan sluta tänka på? Upptäck HYMER Exsis-t och starta ditt eget äventyr idag.

Den passande HYMERN för varje upplevelse

Historier som den här kan du skriva med varje HYMER.
I vår modellöversikt hittar du garanterat en husbil eller en camper van för dina reseupplevelser.