Smekmånad i Alperna – och deltagande i tyska mästerskapen i MTB-Short track

Nadine Perks finner sin passion inom Cross Country och är en av de främsta mountainbike-cyklisterna i Tyskland. För att kombinera sin smekmånad och det kommande tyska MTB-mästerskapet i short track, utforskar Nadine och hennes man alperna mellan Italien och Schweiz i en HYMER campingbil.

Nadine Perks

Författare

Destination
Alperna
Modell
HYMER Free 600

Direkt från drömbröllopet till Alperna

Efter ett riktigt drömbröllop i bergen - hemma i vackra Allgäu - hade vi den stora och spännande möjligheten att åka på turné med HYMER Free 600. Även om jag alltid åkte på husbilssemester som barn, var Nick och jag annars oerfarna campare. Därför var den detaljerade genomgången vid hämtning av fordonet från HYMER i Bad Waldsee mycket informativ och hjälpsam för oss. Vi kunde knappt bärga oss tills vi kom hem och kunde packa husbilen och bege oss iväg!

Smala passvägar
till en sagolik liten bergsby

Vår första destination var Splügenpasset. Från schweizisk sida visste vi redan att detta inte skulle vara det lättaste passet. Med sina snäva kurvor är det ofta en utmaning även för vanliga bilar. Men HYMER Free 600 är fantastisk att köra och så vi bemästrade passet utan problem!

Vi hade tidigare frågat och fått reda på att vi kunde göra ett övernattningsstopp vid Montesplugas parkering. Nästa morgon väcktes vi av solens strålar och vi njöt av vår första dag i absolut lugn och gemenskap. Den goda doften av kaffe och den hemgjorda müslin var den perfekta starten på dagen.

Efter frukost började vi vår första dagsvandring. Vi hade otroligt fina förutsättningar och  det var skönt att veta att i slutet av turen väntade vårt lilla mysiga hem på fyra hjul med utsökt mat och behövlig vila!

Eftersom det till och med fanns färskvatten på parkeringen och möjligheten att tömma gråvatten och HYMER Free 600 i övrigt är självförsörjande passade vi på att tillbringa några dagar till där. Vi njöt av friheten och flexibiliteten att spontant stanna så länge vi ville.

Matlagning med regionala specialiteter –
i det lilla men fina HYMER-köket

Det fanns en lokal Latteria precis nära den idylliska bergsbyn, där vi fyllde på med regional fjällost och färskt alpsmör. Vår favoriträtt är pizzocheri och vi ville naturligtvis prova att tillaga denna rätt i vårt eget fordonskök med färska råvaror direkt från regionen.

Allt kan förberedas bekvämt och idealiskt. När kastrullerna väl är på gasspisen i vår HYMER går tillagningen snabbt och det vattnas i munnen när den aromatiska och läckra doften sprider sig. Vi blev positivt överraskade och njöt verkligen av att både laga och äta middagen.

Upplev själv istället för att läsa?

Lär känna HYMER Free nu och starta ditt äventyr.

Denna frihet och flexibilitet var värd mer för oss än något 5-stjärnigt hotell!
Professionell mountainbikecyklist Nadine Perks

Från Italien till Schweiz

Efter underbara dagar i Italien fortsatte vi mot Schweiz. Via Chiavenna åkte vi över Malojapasset till nästa idylliska by - Maloja. Det får bli vår nästa bas för de kommande dagarna. En avskild ställplats gav oss återigen möjlighet att njuta av bergsscenariot i fullständig tystnad och lugn.

Direkt från husbilen gick vi upp i bergen och vi fick till och med känna på snön. Skönt att veta att vi har bra värme i husbilen när vi kommer tillbaka.

Lyckad mellanlandning
vid tyska mästerskapen i MTB kortbana

Även om vi befann oss i semestermood och kände oss långt borta från vardagen hade jag länge planerat att genomföra mitt sista lopp för säsongen i Titisee-Neustadt. Nattloppet under strålkastare handlade om medaljen och det här tillfället ville jag förstås inte missa trots min smekmånad. Eftersom resan i vår HYMER är så okomplicerad och avslappnad blev denna mellanlandningen inte heller några problem. Tvärtom: Jag lärde mig verkligen att uppskatta bekvämligheten med att resa i husbil.

Framförallt kunde jag spendera väntetiderna mellan träning, uppvärmning och lopp inne i värmen och maten lagades också enkelt och snabbt i husbilen. Jag slutade trea och säkrade bronsmedaljen. Att jag kunde duscha direkt i vår husbil var superpraktiskt, eftersom jag kunde fräscha upp mig snabbt inför prisutdelningen. Efter det körde vi på tills vi var trötta. Denna lyx att kunna stanna när jag känner för det är väldigt värdefullt för mig och ger mig den nödvändiga flexibiliteten, speciellt efter tävlingar.

Sista stoppet: Schweiziska Alperna

Vårt sista stopp var vid Oberalppasset ovanför Andermatt. Jag insåg hur snabbt detta byte av plats hjälpte mig att byta från tävlingsläge tillbaka till semesterläge direkt. Allt är redan packat och lastat i husbilen och vi hade allt med oss ​​och slapp omorganisera. Så cykeln stuvas undan igen på nolltid och vandringssakerna plockades fram.

De genomtänkta förvaringsutrymmena med många skåp, garderober och lådor är riktigt praktiskt och representerar en fantastisk rymd – som inte är självklart vid första anblicken. På eftermiddagen njöt vi av utsikten från husbilen och den speciella atmosfären med solljuset.

Dessa små stunder är otroligt värdefulla och jag är tacksam för att vi fick möjligheten att parkera där ljuset var som bäst och stämningen var som störst – och där solens strålar lyste som mest stämningsfullt i vår HYMER. Utsikten från sängen innan vi somnade var fantastisk och definitivt något utöver det vanliga.

Hemresa
med en tur i soluppgången

Vi begav oss hemåt via Bregenzerwald, Balderschwang och Riedbergpasset. Då vi alltid velat vara på toppen av ett berg vid soluppgången passade vi på att övernatta på Riedbergpasset så att vi kunde vara vid toppkorset innan de första solstrålarna nästa morgon. Vi stannade med husbilen direkt vid startpunkten för turen och kunde sova lite längre eftersom vi redan var framme. Vi gav oss sedan av medan det fortfarande var mörkt och var uppe lagom till soluppgången och kunde njuta av skådespelet.

Slutsats

Vi kommer att sakna denna unika och härliga tid i husbilen och är otroligt glada att vi valde denna typ av smekmånad. Den här resan tillsammans var väldigt speciell och hjälpte oss också att förverkliga och recensera bröllopets alla fantastiska ögonblick.

Inget hotell kunde ha gett oss denna samvaro och möjligheten att resa så flexibelt och fritt var obeskrivligt värdefullt. Allt som allt en mer än perfekt resa som vi aldrig kommer att glömma och alltid kommer att ha fina minnen från.

HYMER Free –

Förvaringsutrymme som de stora, manövrerbar som en personbil

Mångsidiga och genomtänkta förvaringsmöjligheter i kombination med körkomforten i en bil gör HYMER Free inte bara till den rätta följeslagaren på din smekmånad eller semestern, utan funkar också utmärkt som en bekväm bas för sporttävlingar. Allt du behöver finns alltid där: en bekväm säng för en vilsam sömn, ett rimligt kök att laga din egen mat i och ett badrum med toalett och dusch för att snabbt fräscha upp dig.

Den passande HYMERN för varje upplevelse

Historier som den här kan du skriva med varje HYMER.
I vår modellöversikt hittar du garanterat en husbil eller en camper van för dina reseupplevelser.